Éves megyei matrica

Az országos éves autópálya-matricáról szóló menüpontból világossá válhat, hogy ez a matricatípus valójában nem éves és nem is autópálya-matrica. De ha az éves országos matrica helyzetét kacinfántosnak mondanánk, akkor mit szóljunk az éves megyei matricákhoz?

Az éves autópálya matricák díja 2019-ben nem változik.

A megyei matricákat 2015. január 1-jén vezették be, miután az autópályák mellett számos egyéb út is fizetőssé vált. A rendszer folyamatos változása miatt végül alig lett több a fizetős szakaszok hossza, mint korábban, a megyei matrica viszont mégis megmaradt. És a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kimutatásai szerint hatalmas siker lett.

Autópálya matrica online vásárlásához kattintson ide!

A megyei matricára eredetileg azért lett volna szükség, hogy az autósoknak ne kelljen éves autópálya-matricát venniük, ha felhajtanak egy olyan gyorsforgalmi útra, amely valamelyik megyeszékhelyet kerüli el vagy a Dunán halad át. Az eredeti elképzelések szerint az elkerülő szakaszok és bizonyos Duna-hidak is fizetősek lettek volna, vagyis például a Kaposvárt elkerülő néhány kilométeres út vagy a dunaújvárosi híd használatáért is fizetni kellett volna az autósoknak. Ha valaki sűrűn használja ezeket az utakat, az országos éves matricával jött volna ki legjobban anyagilag, de az éves 45000 forint körüli összeg jelentős terhet rótt volna minden autósra. A megyei matricát ennek a problémának a kiküszöbölésére vezették be.

Hogyan alakult a megyei matrica sorsa?

A társadalmi felháborodás hatására sok olyan út lett ingyenes, amely eredetileg fizetős lett volna: ilyenek a Duna-hidak, a szellemutak (a semmibe vezető, rövid autópálya-szakaszok) és a Liszt Ferenc reptérre vezető út egy része. Azonban a megyei matrica végül mégis megmaradt, mert pl. az M0-s valóban fizetőssé vált, és sok ingázónak kellett volna éves országos matricát vennie a körgyűrű használatáért. Valószínűleg a döntéshozók sem látták előre, de az éves megyei matrica elsöprő siker lett. Az autósok jóval kevesebb havi matricát vettek, mint korábban, az új, megyei matricából viszont kb. másfél millió darab fogyott el az első évben. Természetszerűleg Pest megyei matricából fogyott a legtöbb, több mint a megvett matricák fele erre a megyére lett kiváltva.

Mennyiben éves, megyei és autópálya-matrica?

Az országos matricához hasonlóan a megyei matrica elnevezés is némileg félrevezető. Először kezdjük a legfontosabbal: csak éves megyei matrica létezik, nincs havi és heti matrica sem. Az éves matrica azonban nem azt jelenti, hogy 365 napig jó: az éves matrica a megvásárlás utáni év január 31-én éjfélig érvényes.

A megyei matricával nem csupán egy adott megye fizetős útjai használhatók: a fizetős út a szomszédos megyében is használható az első lehajtóig.

A fentiek után természetes, hogy a megyei matrica nem autópálya-matrica: egy adott megye minden fizetős útja szabadon használható vele, kilométer korlátozás nélkül. Ha Önnek van Somogy, Fejér és Pest megyei matricája, és minden nap ingázik a főváros és Marcali között, akkor nem kell vennie heti, éves vagy havi matricát. Sokan esnek tévedésbe, ezért hangsúlyozzuk: a heti, havi vagy éves matrica mellé nem kell újabb, megyei matricát venni, ha Ön felhajt valamelyik fizetős útra. A heti, havi és éves autópálya-matrica minden fizetős útra érvényes az egész ország területén!

Milyen kategóriában vásárolható meg?

A “rendes” autópálya-matricához hasonlóan megyei matrica is vehető D1, D2, U és B2 kategóriában. Fontos tudnivaló, hogy az utánfutóra csak akkor kell matricát venni, ha B2 vagy D2 kategóriába tartozó jármű húzza!

A D1 kategóriába a motorok és legfeljebb hét fős személyautók tartoznak.

A D2 kategóriába a kisteherautók és a hétszemélyesnél nagyobb autók.

Az U kategória az utánfutóké.

A B2 kategória pedig a buszoké.

Magyarországon 2015. január 1-jétől átalakult az autópálya-matricák rendszere, és a régi, minden autópályára érvényes matricák mellett megjelentek a megyei érvényű e-matricák. A megyei e-matricákból csak éves változat van, vagyis a megvásárlás pillanatától a következő év január 31. éjfélig érvényes.

Bár Magyarországon 19 megye van, különböző okoknál fogva csak 15 megyei matrica létezik, illetve van még Veszprém megyei matrica is, amelyet – aligha tévedünk nagyot a feltételezéssel – senki nem vásárol, mert felesleges. Az e-matricás rendszerből kimaradó megyék a következők: Nógrád, Békés, Jász-Nagykun-Szolnok. Ezekben a megyékben nincs fizetős útszakasz.

Bács-Kiskun

A megye keleti szélét vágja át a Budapestet Szegeddel összekötő autópálya, az M5-ös. Bár az autópályának van egy elkerülő szakasza Kecskeméttől nyugatra, ez sem ingyenes. A megyében lett volna még egy fizetős útszakasz a tervek szerint: az M9-es szellemút, vagyis szekszárdi Duna-híd, illetve az oda vezető szakasz az 51-es úttól. A felháborodás hatására végül a híd használata ingyenes maradt.

Baranya

Baranyában két útszakasz használatáért kell fizetni. Ezek az M6-os autópálya megyei szakasza, illetve az autópályát Péccsel összekötő M60-as út. A megyében nincsenek ingyenesen használható gyorsforgalmi szakaszok, viszont az M6-os továbbépítésével bizonyára nőni fog a fizetős útvonal hossza.

Borsod-Abaúj-Zemplén

Északkeleti megyénk alsó részén az M3-as autópálya halad át, azonban nem csak ennek a használatáért kell fizetni, hanem részben az M3-as és Miskolc közötti M30-as úton is. Az eredeti tervek szerint fizetős lett volna a Miskolctól Felsőzsolcáig húzódó szakasz is, azonban a társadalmi nyomás hatására a Miskolc-déltől Felsőzsolcáig tartó részt egy hónap után, 2015. február 1-jétől ismét ingyenessé tették.

Csongrád

Csongrád megyében az M5-ös autópálya, illetve a Szegedet észak felől elkerülő M43-as út használatáért kell fizetni. Az M5-ös Budapestről húzódik a déli határ és Szerbia felé, az M43-as út pedig Románia irányába indul el Szegedtől északnyugatra. Mindkét út teljes hosszában fizetős.

Fejér

Fejér megyében egy autópálya-matricával három különböző autópályára is felmehetnek az autósok. A megye északi részén egy rövid szakaszon átmegy az M1-es autópálya, miután kilépett Pest megyéből. Dél felé, a Duna mentén húzódik az M6-os autópálya, amely Budapestről Horvátországba tart – jelenleg még csak az M60-as út leágazásáig van kész. Az M7-es autópálya haránt vágja ketté a megyét, Budapestről indulva a Balaton felé, elhaladva Székesfehérvár mellett. A megyében több érdekesség is adódik: a Székesfehérvárt elkerülő szakasz nem ingyenes, hiába számít az autópálya elkerülő útnak. Ingyenes viszont az M8-as szellemút, vagyis a még csak tervekben létező M8-as autópálya egyetlen megépült szakasza, a dunaújvárosi Duna-híd. Eredetileg ennek a használatáért is fizetni kellett volna, azonban a társadalmi felháborodás hatására a híd használata mindaddig ingyenes lesz, amíg nem épül meg az M8-as autópálya (vagy legalább hosszabb szakaszai).

Győr-Moson-Sopron

Északnyugati megyénkben a Szlovákia, illetve Ausztria felé menő autópályák használatáért kell fizetni, de ugyanígy fizetős az M19-es út is. Az M1-es autópálya Budapestről indul, és dél felől kerüli el Győrt. Az északi elkerülő út az M19-es számot kapta. Az M1-es autópálya Hegyeshalom felé megy tovább, de még a határ előtt leágazik belőle a szintén fizetős M15-ös út, amely Rajka, és végső soron a szlovák határ irányába halad, hogy ott rácsatlakozzon északi szomszédunk autópálya-hálózatára.

Heves

Heves megyét az M3-as autópálya szeli ketté, majdnem pontosan középen. Az autópálya használata természetesen díjköteles. Várható a díjköteles utak későbbi kibővítése az M3-as utat Egerrel összekötő szakasz elkészülte után.

Komárom-Esztergom

A megyét két egyforma nagyságú részre osztja az M1-es autópálya, amely Budapestről indul, és Győr felé lép ki Komárom-Esztergomból. Az út érinti Tatabányát és Tatát, és annak ellenére, hogy elkerülő jellegű út, minden szakasza fizetős.

Pest

A legbonyolultabb úthálózattal rendelkező megye. Ami egyértelmű: fizetni kell az összes “nagy” autópálya használatáért, vagyis fizetős az M1, M2, M3, M4 (valójában 4-es út), M5, M51, M6, M7. Fizetni kell továbbá az M0-s bizonyos szakaszain, mégpedig az M3-astól a Dunáig és a 4-es úttól az M5-ösig tartó részén. Az M0-s többi szakasza, így az újpesti Duna-híd, ingyenes. Szintén ingyenes a megyében az M31-es út, amely a körgyűrűt köti össze az M3-as úttal Gödöllőnél. Az eredeti tervek szerint minden út fizetős lett volna, de később átszabták a térképet, így alakult ki a meglehetős káosz.

Somogy

A megye északi részén, a Balaton partján húzódik végig az M7-es autópálya, amelynek minden métere fizetős. A megyében még egy fizetős útszakasz lett volna az eredeti tervek szerint: a kaposvári elkerülő út, vagyis a 61-es út 11 km hosszú szakasza szintén rajta volt az útdíjköteles utak listáján, de ezt 2015. januárban utólag levették onnét. Az útszakasz addig nem is lesz fizetős, amíg szellemútként funkcionál, vagyis nem csatlakozik a később megépítendő autópályához.

Szabolcs-Szatmár-Bereg

A megyében az M3-as út használatáért kell fizetni az autósoknak. Ha az autópálya tovább bővül, és eléri az országhatárt (a tervek szerint két ponton), természetesen ott is fizetni kell a használatáért. Az autópálya délről kerüli meg a megyeszékhelyet, Nyíregyházát, majd elhalad Mátészalka mellett, és végül észak felé fordul, de nem ér el az ukrán határig.

Tolna

A megye keleti szélén vonul végig az M6-os autópálya, amely Budapestről Horvátország felé tart. Az autópálya kelet felől kerüli el Szekszárdot, a megyeszékhelyet. A megyében van egy eredetileg fizetős szakasz is, mégpedig az M9-es szellemút. Ez a később megépítendő M9-es autópálya egyetlen létező szakasza: Bács-Kiskun megyéből érkezik a Dunán át, és egészen Szekszárd közvetlen szomszédságáig tart. Az ígéretek szerint mindaddig ingyenes marad, amíg nem csatlakozik bele a Szegedről nyugat felé húzódó M9-es autópályába.

Vas

Az autósok számára fizetős utak köre 2017. január elsejétől az októberben átadott Hegyfalu-Csorna szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült M86-ossal bővül, más módon nem változik, ezzel létrejött a Vas megyei matrica.

Veszprém

Veszprém megye az e-matricás rendszer egyik állatorvosi lova (Pest mellett). A megyei matricák bevezetése után “derült ki”, hogy az M7-es keresztülmegy Veszprém megyén, vagyis aki Budapestről a Balatonra igyekszik, annak négy matricát kell vennie a Veszprémen áthaladó néhány kilométeres szakasz miatt. Ráadásul ez a szakasz ki-be jár a megyéből, hogy a helyzet még kacifántosabb legyen. Sokáig tartó tiltakozás után végül a megyei matricákkal kapcsolatban kimondták, hogy a következő megyében is érvényes az első lehajtóig, így a veszprémi matrica okafogyottá vált, mivel az egész megyében egyetlen lehajtó van. A kormány a folyamatos visszavonulás közben apró “sikert” ért el, mert a Veszprém megyei matrica végül megmaradt – inkább PR-, mint valódi okok állhatnak a háttérben. Így a jelenlegi állás szerint Veszprém megyére van matrica, de senkinek nem kell megvennie, létezése teljességgel céltalan.

Zala

Zala megyében két fizetős szakasz is van: az M7-es, amely Horvátország felé hagyja el az országot, és az M70-es, amelynek célja, hogy autópályán elérhető legyen nyugati irányban a schengeni övezet, vagyis ne kelljen keresztülmenni az autósoknak Horvátországon, ha Szlovénia felé szeretnének menni, és nem akarnak kilépni a schengeni övezetből. Az M7-es a megye déli részén húzódik, az M70-es pedig a határ mellett vonul végig a tornyiszentmiklósi határátkelőig (amely ma már nem üzemel).