Az országos éves autópálya-matricáról szóló menüpontból világossá válhat, hogy ez a matricatípus valójában nem éves és nem is autópálya-matrica. De ha az éves országos matrica helyzetét kacinfántosnak mondanánk, akkor mit szóljunk az éves vármegyei matricákhoz?
A megyei matricákat 2015. január 1-jén vezették be, miután az autópályák mellett számos egyéb út is fizetőssé vált. A rendszer folyamatos változása miatt végül alig lett több a fizetős szakaszok hossza, mint korábban, a vármegyei matrica viszont mégis megmaradt. És a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kimutatásai szerint hatalmas siker lett.
Autópálya matrica online vásárlásához kattintson ide!
A vármegyei matricára eredetileg azért lett volna szükség, hogy az autósoknak ne kelljen éves autópálya-matricát venniük, ha felhajtanak egy olyan gyorsforgalmi útra, amely valamelyik megyeszékhelyet kerüli el vagy a Dunán halad át. Az eredeti elképzelések szerint az elkerülő szakaszok és bizonyos Duna-hidak is fizetősek lettek volna, vagyis például a Kaposvárt elkerülő néhány kilométeres út vagy a dunaújvárosi híd használatáért is fizetni kellett volna az autósoknak. Ha valaki sűrűn használja ezeket az utakat, az országos éves matricával jött volna ki legjobban anyagilag, de az éves országos matrica jelentős terhet rótt volna minden autósra. A megyei matricát ennek a problémának a kiküszöbölésére vezették be.
Hogyan alakult a vármegyei matrica sorsa?
A társadalmi felháborodás hatására sok olyan út lett ingyenes, amely eredetileg fizetős lett volna: ilyenek a Duna-hidak, a szellemutak (a semmibe vezető, rövid autópálya-szakaszok) és a Liszt Ferenc reptérre vezető út egy része. Azonban a megyei matrica végül mégis megmaradt, mert pl. az M0-s valóban fizetőssé vált, és sok ingázónak kellett volna éves országos matricát vennie a körgyűrű használatáért. Valószínűleg a döntéshozók sem látták előre, de az éves megyei matrica elsöprő siker lett. Az autósok jóval kevesebb havi matricát vettek, mint korábban, az új, megyei matricából viszont kb. másfél millió darab fogyott el az első évben. Természetszerűleg Pest megyei matricából fogyott a legtöbb, több mint a megvett matricák fele erre a megyére lett kiváltva.
Mennyiben éves, vármegyei és autópálya-matrica?
Az országos matricához hasonlóan a megyei matrica elnevezés is némileg félrevezető. Először kezdjük a legfontosabbal: csak éves megyei matrica létezik, nincs havi és heti matrica sem. Az éves matrica azonban nem azt jelenti, hogy 365 napig jó: az éves matrica a megvásárlás utáni év január 31-én éjfélig érvényes.
A megyei matricával nem csupán egy adott megye fizetős útjai használhatók: a fizetős út a szomszédos megyében is használható az első lehajtóig.
A fentiek után természetes, hogy a megyei matrica nem autópálya-matrica: egy adott megye minden fizetős útja szabadon használható vele, kilométer korlátozás nélkül. Ha Önnek van Somogy, Fejér és Pest megyei matricája, és minden nap ingázik a főváros és Marcali között, akkor nem kell vennie heti, éves vagy havi matricát. Sokan esnek tévedésbe, ezért hangsúlyozzuk: a heti, havi vagy éves matrica mellé nem kell újabb, megyei matricát venni, ha Ön felhajt valamelyik fizetős útra. A heti, havi és éves autópálya-matrica minden fizetős útra érvényes az egész ország területén!
Milyen kategóriában vásárolható meg?
A „rendes” autópálya-matricához hasonlóan megyei matrica is vehető D1, D2, U és B2 kategóriában. Fontos tudnivaló, hogy az utánfutóra csak akkor kell matricát venni, ha D2 kategóriába tartozó jármű húzza!
A D1 kategóriába a motorok és legfeljebb hét fős személyautók tartoznak.
A D2 kategóriába a kisteherautók és a hétszemélyesnél nagyobb autók.
Az U kategória az utánfutóké.